Nieuwsbrief 13 |
Nieuwsbrief 14 als pdf |
Nieuwsbrief 15 |
Register van de Nieuwsbrief |
Startpagina van de Nieuwsbrief |
Startpagina van de Apriana |
Nieuwsbrief nr. 14 ISSN 1386-6451 | juli 1999 - 7e jaargang nr. 2 |
INHOUD : |
Nieuws van de redactie | Hans & Ton Kleppe |
Vooroorlogse Vlaamse uitgaven van Willy Waterman? | Eep Francken |
Naschrift | Evert van der Spek |
Column: Ik bel af | Gert Huber |
Column: Kaageiland | Henk Bergman |
Bob Evers laatste ereronde op internet | John Beringen |
Kunstschatten bestaan nog! Vijftien uur gesproken woord van WWW opgedoken | John Beringen |
Column: Onder het vergrootglas | Geerten Meijsing |
Volgens mij is het een boek Interview met Peter de Zwaan in De Volkskrant (1999) | Rolf Bos & Frans van Schoonderwalt |
Vraag- en antwoordrubriek | (div.) |
Advertentierubriek In de Roos | (div.) |
Feestelijke veldslagen in San Antonio.
Eind september verwachten wij de verschijning van deel 46 in de Bob Evers serie. Een korte vooruitblik: een tochtje in een Dodge Durango door Arizona, niks aan de hand. Een rookpluim tussen de heuvels, niets bijzonders. Een pick-up truck die in een kloof terecht is gekomen en een stel verbrande shirts. Gewoon is het niet, maar sensationeel is het evenmin. Toch leidt de vondst van de pick-up en de shirts tot een uiterst ongewoon avontuur dat zich voor een belangrijk deel afspeelt in de Texaanse stad San Antonio. Arie en Bob worden opgesloten door feestende Mexicanen, Jan haalt een stunt uit in een groot overdekt winkelcentrum. Na veldslagen in en bij de San Antonio River en een Mexicaanse markt stelen Jan en Arie een vrachtauto vol shirts die klaar staat voor een tocht naar San Diego. De auto zal nooit in de stad aankomen, want de jongens ontdekken dat ze naar Algiers moeten. De vraag is alleen: waar ligt Algiers? Als dit probleem is opgelost volgen een serie vijandelijkheden in een verlaten restaurant en een boottocht door een moerasgebied vol slangen en alligators.
Feestelijke verjaardag in Mokum.
Op 16 januari togen wij naar een studentensociëteit (met strijkje in Hot Club de France stijl) aan de Amsterdamse grachtengordel waar Bart Veldkamp (onze kroniekschrijver, zie de Nieuwsbrieven nrs. 3 en 11) en kolonel Koops (onze vaste recensent) een zelfde kroonjaar vierden. Om hen ook voor toekomstige medewerking mild te stemmen hebben wij ieder een fles exquise Bob Evers wijn, die wij slechts bij speciale gelegenheden uit de wijnkelder opdiepen, aangeboden.
Geerten Meijsing wint De Gouden Uil.
De Gouden Uil 1999, de prestigieuze Belgische literatuurprijs, is dit jaar gewonnen door Geerten Meijsing met zijn boek Tussen mes en keel. Het juryrapport vermeldde onder andere Meijsings uitzonderlijke literaire vakmanschap. Geerten is, zoals bekend, bestuurslid van het Bob Evers Genootschap en schrijft af en toe een column voor de Nieuwsbrief. In 1998 was Tussen mes en keel al genomineerd voor de Libris literatuur prijs. Het ISBN nr. is 90 295 2960 1. Gelukkig is in deze Nieuwsbrief weer zijn column onder het vergrootglas te vinden.
Peter de Zwaan opnieuw genomineerd.
Met de thriller De regels is Peter de Zwaan opnieuw genomineerd voor de Gouden Strop 1999. Het boek heeft volgens de jury onderhuidse spanning met sober taalgebruik en scherpe dialogen. Het ISBN nr. is 90 274 6698 X. Op bladzijde 139 hebben wij een interessant interview met Peter uit De Volkskrant overgenomen. (De winnaar is Felix Thijssen geworden met zijn boek Cleopatra).
Nazending van Nieuwsbrieven.
Jack Nowee is nog steeds bereid om de vorige Nieuwsbrieven tegen vergoeding van kopieer-en portokosten na te zenden. Neem vooraf even contact op met Jack: tel. 0172-217688.
Eenmalige vrijwillige bijdrage.
Het verzoek tot onze lezers voor een vrijwillige bijdrage is niet aan dovemansoren gericht geweest. Wij tellen 72 gulle gevers. Allen bedankt en we kunnen weer enkele jaren vooruit.
Bob Evers bootleg gesignaleerd.
Voor zover wij weten is de eerste professionele Bob Evers bootleg verschenen. Wij ontvingen op 29 juni per post een presentie exemplaar van een geheimzinnige uitgever uit Amsterdam zonder nader adres. Het is een sprekend op een Bob Evers pocket gelijkend boekje van 150 bladzijden met de titel Lawaai in Luxemburg. Dit eerder via Internet gepubliceerde verhaal over Jan, Bob en Arie is thans door Tante Kee pocketboots in de stijl, in het formaat en in de bekende rood/gele uitvoering met een gekleurde stofomslag van Moirien, uitgebracht in een oplage van 50 stuks. Voorwaar een collector's item!
Maar.........
De directie van uitgeverij De Eekhoorn, die ook een exemplaar heeft ontvangen, verzocht ons om in de Nieuwsbrief hierover het volgende mee te delen: hoewel De Eekhoorn zeer content is met de niet aflatende belangstelling voor de Bob Evers serie en alle publiciteit van harte toejuicht, worden met deze uitgave grenzen overschreden. Uitgever De Eekhoorn beklemtoont dat de uitgave zeer zeker niet met haar toestemming tot stand is gekomen. Alle uitgeefrechten van Bob Evers liggen bij uitgeverij De Eekhoorn en dat maakt dat deze uitgave illegaal is en derhalve onrechtmatig. Ook worden de rechten van de auteur (Peter de Zwaan) en de beeldrechten van de illustrator (Bert Zeijlstra) geschonden. Uitgeverij De Eekhoorn sommeert Tante Kee pocketboots om haar Bob Evers activiteiten onmiddellijk te beëindigen, anders zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Tot zover uitgeverij De Eekhoorn.
In de Bob Evers Nieuwsbrief 13 (januari 1999) stelt Evert van der Spek een aantal vragen over een drietal boeken die volgens hem al voor de oorlog in Vlaanderen zouden zijn verschenen onder de naam Willy Waterman: Een woestijn raakt zoek, De erfenis van een zonderling en De geheimzinnige schat.
Van der Spek wil weten in welke volgorde de drie verhalen verschenen zijn. Ook vraagt hij zich af of België het eerste land was waar een boek van Willy van der Heide alias Waterman werd gepubliceerd. Van slechts van een van de drie bedoelde Waterman-boeken bestaat een Nederlandse uitgave.
Daarover verzucht Van der Spek: Naar de reden hiervan kan slechts worden gegist.
De bekende vraagbaak voor dit soort kwesties is Brinkmans catalogus van boeken. We vinden hier de drie boeken terug met de volgende jaartallen:
1939: Een woestijn raakt zoek (Tilburg, Het Ned. boekhuis)
1945: De erfenis van een zonderling (Antwerpen, De Palm)
1946: De geheimzinnige schat (Antwerpen, De Palm)
Van der Spek heeft in zijn eigen exemplaar van de Tilburgse uitgave van Een woestijn raakt zoek het copyright-jaartal 1938 gevonden. De schrijver zal zijn rechten dus in dat jaar aan de uitgever hebben overgedragen, waarna een jaar later het boek uitkwam. De drie titels komen ook voor in de Belgische bibliografie:
1945? Een woestijn raakt zoek (Antwerpen, De Palm)
1945? De erfenis van een zonderling (Antwerpen, De Palm)
1946: De geheimzinnige schat (Antwerpen, De Palm)
Hoewel ook catalogi en bibliografieën fouten maken en de Belgische bibliografie in dit geval zelf onzekerheid aangeeft, wordt het hiermee onwaarschijnlijk dat de Belgische uitgaven vooroorlogs zijn. Van de enige titel die in beide landen is verschenen, Een woestijn raakt zoek, is de Tilburgse uitgave kennelijk de oorspronkelijke, niet de Antwerpse. België is dus niet het eerste land waar een boek van Willy van der Heide verscheen. Van der Speks drie titels zijn verschenen in de volgorde die Brinkman aangeeft. Maar kijken we alleen naar de Belgische uitgaven, dan blijft vooralsnog onduidelijk welk boek er daar het eerst was.
Naar de reden waarom De erfenis van een zonderling en De geheimzinnige schat alleen in België verschenen, hoeven we - nu we de jaartallen zien - niet meer te gissen. Zoals ieder weet had Onze Schrijver zich in de oorlog in Nederland onmogelijk gemaakt. Kennelijk heeft Uitgeverij De Palm hem in 1945 in Antwerpen verwelkomd als literair-asielzoeker.
De bedoeling van een dergelijk artikel is niet om een deugdelijk en op professioneel niveau geschreven scriptie te publiceren, maar om de vele Willy van der Heide-kenners en -verzamelaars een inzicht te geven in wat voor (uitgegeven) materiaal er mogelijk (nog) te vinden is. Veel van de mij bekende verzamelaars wisten van sommige feuilletons dan wel boekwerken niet eens het bestaan.
Brinkmans catalogus van boeken heb ik inderdaad niet geraadpleegd: mea culpa, het zij zo!
Veel bronnenonderzoek pleeg ik daar niet in, omdat met name de oudere uitgaven van de Brinkman voor de Nederlandse uitgaven niet compleet zijn, om over de specifieke Belgische uitgaven nog maar te zwijgen. Na de bemerkingen van Eep Francken kunnen wij gevoeglijk aannemen, dat België niet het eerste land van publicatie is geweest. Te betwijfelen valt echter of de manuscripten onmiddellijk na de oorlog zouden zijn overhandigd aan Uitgeverij de Palm; daar was de tijd niet naar.
Gezien het in de drie delen ontbreken van de vereiste Toelatingsnrs./Verbruikersbonnrs. (te vergelijken met de K-nrs. in Nederland) rijst de vraag (al weer giswerk!) of de boeken al niet eerder werden gedrukt tijdens de oorlog, maar na de oorlog (België was al een half jaar eerder bevrijd) uit voorraad uitgeleverd. Van oorlogsmisdaden of collaboratie verdachte personen werden in België veel harder aangepakt dan in Nederland, zodat niet aannemelijk is, dat een uitgever in België nog manuscripten zou accepteren van in Nederland van collaboratie verdachte en gearresteerde schrijvers, temeer daar expliciet in dit geval de verdachte als Willem W. Waterman werd gedetineerd. Vanaf 1941 werd door de schrijver de naam Willy Waterman nooit meer gebruikt, noch in zijn boeken noch in zijn bijdragen aan periodieken (Cinema en Theater).
Tijdens en na de oorlog werd door de uitgeverswereld nogal gesjoemeld met papiertoewijzingen en herdrukken van boeken. Hierdoor is het niet goed mogelijk om een duidelijk beeld te krijgen van chronologische uitgaven. We kunnen het Willy van der Heide helaas niet meer vragen.
Biografen hebben aan weinig uitvindingen zo het land als aan die van de heer Bell: de telefoon. In luttele decennia na de algemene invoering van dit nu zo onmisbaar geachte stukje infrastructuur viel negentig procent van de belangrijkste biografenbron weg: de correspondentie. Traag, maar, anders dan een telefoongesprek, bestand tegen de tand des tijds, opgeofferd aan een steeds hectischer maatschappij. |
Mijn vrouw was al tijden lid van een club. Ze bezocht trouw alle bijeenkomsten en leerde zo veel andere vrouwen kennen (hoewel de club niet exclusief voor vrouwen was). Op een keer deed ze me verslag van zon avondlijk samenzijn en liet daarbij de naam Ankie Schilperoort vallen. Meteen was ik attent. Of ze eens wilde vragen of dat misschien de vrouw van Peter Schilperoort was. Ze bleek het te zijn. En ja, natuurlijk had ze Willy van der Heide gekend, zij het vooral als Willem Waterman. Ik was van harte welkom. Op zolder stond een aantal zaken dat mij zeker zou interesseren.
Op een zondag in mei maak ik de oversteek naar het Kaageiland. Ik ben er bijna 37 jaar niet geweest. In de zomer van 1962 vertoefde ik twee weken op de plaatselijke zeilschool. Daarvan herinner ik me nog veel en één ding in het bijzonder: hoe ik op een middag in de boot ergens midden op de plas op het draagbare radiootje van de zeilinstructeur de nieuwslezer de mysterieuze dood van Marylin Monroe hoorde meedelen.
Ik ben te vroeg voor de afspraak en maak daarom eerst een ronde over het eiland. De Paddestoelen zie ik zo gauw niet; natuurlijk heb ik de vorige dag wel de betreffende passage in Een motorboot voor een drijvend flesje nog even herlezen. Tante Kee blijkt van een pannekoekenhuis te zijn omgetoverd in een duur restaurant. t Kompas is er nog, maar de Bontekoe heeft plaatsgemaakt voor nieuwe huizen.
Een half uur later zit ik bij Ankie Schilperoort op zolder. Mijn oog valt direct op de serie Bob Evers-exemplaren met vrijwel geheel gave stofomslagen. Ik watertand. Bij telling blijken het er 22 te zijn. De exemplaren die ik zelf nooit heb kunnen bemachtigen staan ook hier niet: Lotgevallen rond een locomotief en Cnall-effecten in Casablanca. Ik grijp naar Stampij om een schuiftrompet, het deel waarin de virtuoze klarinettist aan wie deze zolder toebehoorde (hij overleed in 1990) zo nadrukkelijk aanwezig is. Er staat een opdracht in: dit exemplaar is speciaal opgedragen aan Peter Schilperoort (rattenvanger met fluit) om redenen die uit dit boek duidelijk genoeg spreken. De datum is een eeuwigheid terug: 26 Mei 1959 (de namen van de maanden werden toen nog met een hoofdletter geschreven). Ook flink wat andere delen bevatten een opdracht, maar dan een korte:dit exemplaar is opgedragen aan Peter Schilperoort of kleine varianten daarop.
Naast de gebonden Bob Evers-titels staan een flink aantal pocketuitgaven, een stapeltje Bob Evers Nieuwsbrieven en drie boeken van Willem Waterman: Amerika filmt, Wie zei dat je in dezen tijd niet kon lachen? en De smokkelvaart van de MAIA. Uit het laatste boek steken twee brieven, en omdat Ankie me toestemming heeft gegeven om alles te bekijken wat ik wil, lees ik ze zonder gêne. De eerste is er een van 8 februari 1973 en opent als volgt: Genie, Ingesloten een exemplaar van het zopas verschenen boekwerkje DE SMOKKELVAART VAN DE MAIA, verlucht met enkele fotos, waarop jouw mombakkes prijkt. Even verderop volgt een bekentenis: ik heb enige geschiedvervalsing móéten toepassen. De brief is geschreven op papier met als briefhoofd W.H.M. van den Hout, Prae-adviseur voor psychiatrie.
De tweede brief dateert van 11 mei 1977. Boven aan staat in sierlijke letters: Joke Raviera; daaronder prijkt haar portret. Waarde Schilperoort, zo schrijft Willem Waterman, Bijgaand een exemplaar van de Roof der Sabijnse Maagden. Is dit geen prachtuitgave? O ja. Ik ben zelf óók Joke Raviera. Dat is de juffrouw die (zogenaamd) de sexbrieven beantwoordt in CANDY. Heerlijk gevoel om ook Joke Raviera te zijn. Maar als Sylvia Sillevis had ik al enige mentale training in die richting. De brief besluit als volgt: wil je me eens opbellen voor een ouderwetse kletsavond? Meest hartelijke groeten aan je moedige vrouw (de wijven die ons trouwen verdienen een apart soort decoratie). Beste wensen en groeten voor een lang en lallend leven.
Kan het Watermanser?
P.S. Na de zolderexpeditie nam Ankie me mee naar het huisje waar hij een groot deel van de Bob Evers-titels schreef. Indertijd hing aan elke tak van de enige boom in de tuin een lege jeneverfles. Ook had hij een aantal rode lichtjes opgehangen en als die brandden mocht je niet aanbellen want dan had hij damesbezoek. Daarna ook de Paddestoelen bezocht. De echte is de zesde van rechts aan de achterkant. Ik zie de scène voor me.
Het verhaal eindigt zoals het begon: SAMIZDAT.
Hiermee citeren we de eerste zin van het vierde en laatste boek van John Beringen: Bob Evers laatste ereronde. Inmiddels is bekend geworden dat dit boek NIET als pocket zal verschijnen doch voor iedereen, die over Internet beschikt of kan beschikken, gratis te bemachtigen is.
Stuur gewoon een E-mailtje naar Roger Schenk en deze zal het u snel en kosteloos langs elektronische weg doen toekomen. Zijn E-mail-adres: nieuwsbrief@apriana.nl.
Voor het geval er desondanks mensen zijn die NIET over Internet (kunnen) beschikken, heeft John een aantal SAMIZDAT-exemplaren laten uitprinten en inbinden (100 A-4 vellen) die te bestellen zijn voor 20,- + 5,- portokosten. John benadrukt echter dat het gewoon het handigst is om een kennis of familie-lid aan te schieten met de vraag om het geheel desnoods uit te printen indien u niet over een computer beschikt. In de eerste plaats bespaart u zich geld; in de tweede plaats komt het fotomateriaal (o.a. Lincoln Zephyr 1939, Renault Frégate, Kaag-eiland, Humbeek, ... ) op die manier stukken beter uit de verf. Het probleem met het SAMIZDAT-boek is en blijft dat de afbeeldingen wat aan de donkere kant zijn.
De geïnteresseerden zijn hiermee op het spoor gezet. Klim dus even in de elektronische pen.
P.S.
Het Samizdat exemplaar Bob Evers laatste ereronde kan rechtstreeks bij John Beringen worden besteld voor een bedrag van 25,00 inclusief verzendkosten, door het bedrag over te maken naar bankrekening 47.07.82.307 ten name van J.J. Beringen te Wijk bij Duurstede. Verdere inlichtingen zijn te verkrijgen bij John Beringen, Frideburgstraat 3, 3962 CA Wijk bij Duurstede (tel: 0343 - 573571).
Ongeveer een jaar geleden vond er - zo maar ineens - een ontmoeting plaats tussen twee personen: John Beringen en de in de vakkringen bekende journalist Henk J. Meier. Henk bleek een stapel bandrecorderbanden te bezitten met daarop een serie interviews met WWW; alleen... hij had geen bandrecorder meer. Hoe dit verder verliep? We laten John aan het woord:
Nu heb ik een hobbykamer die werkelijk volgepropt staat met de meest uiteenlopende soorten geluidsapparatuur waaronder een groot aantal perfect werkende bandrecorders. Een deal met Henk was snel gemaakt. Henk vervaardigde een embargo-verklaring (die ik onmiddellijk ondertekende) en overhandigde mij de magische spoelen. Toen we ons echter met de kostbare geluidsdragers naar de eerder genoemde kamer spoedden, deed zich het eerste probleem al meteen voor: de banden waren opgenomen met 2.4 cm/sec. Geen van mijn machines beschikte over deze extreem lage snelheid. Na twee dagen sleutelen en ombouwen had ik er uiteindelijk een die het materiaal WEL kon behappen. Een langdurig karwei begon; m.b.v. een equalizer kon ik de brom en de felle ruis elimineren en het middengedeelte versterken. Het resultaat was verbluffend: tien cassettebandjes van 90 minuten waarop Willem over de meest uiteenlopende zaken spreekt. Voor alle duidelijkheid: inhoudelijk mag ik hier niets over loslaten. Eén ding kan ik u echter wel toevertrouwen: nu het geluidsmateriaal weer toegankelijk is, kan Henk zich gaan toeleggen op datgene wat hij al zo lang van plan was: dat ene boek schrijven.
(Wordt vervolgd).
Wijk bij Duurstede, 19 mei 1999
Wat de Encyclopaedia Britannica is voor de weetgrage Jan Prins, moet de onvolprezen Encyclopaedia Apriana wel zijn voor de Bob Evers-vorscher. Het is bijna ondenkbaar om de serie nog systematischer en vollediger van aantekeningen te voorzien, in dit Boekwerk Over Bob Evers Van Ene Roger Schenk - zoals de ondertitel luidt. Automerken, plattegronden, scheld- en spotnamen, merknamen en instellingen, muziek, schepen, vliegtuigen & helikopters, goden (!), volkeren en zeeën, bergen en dalen, hemellichamen, rivieren, kanalen en meren, wapens niet te vergeten, errata & addenda (een van de interessantste rubrieken) en natuurlijk de namen van alle personages (tot zelfs de meest onbeduidende bijfiguren aan toe). De inhoudsopgave van dit naslagwerk is op zich al een genoegen.
Ook de horeca vormt een eigen rubriek, dat wil zeggen: al die gelegenheden waarin de jongens wat gegeten of gedronken hebben, op elkaar gewacht hebben, of gelogeerd hebben.
Maar wát eten en drinken onze vrinden nu eigenlijk doorgaans, behalve de spreekwoordelijke Droste-flikken en London Tonic?
We weten dat Arie enorme hoeveelheden broodjes ei en kaas kan inslaan, dat Jan Prins t liefst een bord wasem bestelt, en dat Bob Evers het doorgaans houdt bij zijn typisch Amerikaanse gewoonte van een bak sla met ijs toe (Amerikaans?). Verder biefstuk, dubbele biefstukken, biefstuk op brood en biefstuk met gebakken eieren erover heen (?). Iedereen kent de oude homp kaas die uit de bureaulade van Arie te voorschijn komt als ze, in afwachting van een volgend avontuur, eens zijn kamer aan het schoonmesten zijn, of de klomp brood die Arie in de ruisende regen uit de kletsnatte zak van Kresses overjas tovert om iets te eten te hebben wanneer ze door de modder even buiten Humbeek aan het rollebollen zijn.
Dat brood komt van de inkopen die Arie in dat plaatsje heeft gedaan (een van de weinige omslagen van Moriën waarop de tekening ongeveer klopt: ten eerste twee broden (geen langwerpige, zoals we in Holland kennen, maar ronde - iets groter dan een soepbord en een handbreedte dik.) Drie gestoomde makrelen staken hun bruingerookte, dode koppen triest zijwaarts uit een vettig papiertje. Flessen melk [op de tekening zijn dat flesjes Cola geworden], met ertussen wat repen Droste chocola, rinkelden in een bruinpapieren zak. Een pakje margarine van een Belgisch merk zat half plat gekneld tussen buik en brood en aan één dikke, roze pink bungelde een halve leverworst, schuin afgesneden en slingerend aan het touwlusje.
Jammer dat die makreel verderop genegeerd wordt. Onhandig en onwaarschijnlijk dat Arie in de regen geen chocolade kauwt maar Belgisch brood.
Maar waar ik eigenlijk naar toe wil, is wat de jongens - vanzelfsprekend valt die dubieuze eer meestal Arie toe - zélf klaarmaken als ze eens, voor de uitzondering, koken. De voorbeelden die te vinden zijn, laten zien dat het echte Hollandse jongens blijven, geen lekkerbekken. Denk aan de kip die Arie voor de nasi staat te braden in de caravan, terwijl er even later alleen gebakken eieren op tafel komen - een merkwaardige vorm van reductie of inversie.
Een van de aller smerigste maaltjes wordt echter bereid in de keuken van het huis van Kresse aan de Koningslaan. Daar wordt een feestmaal op touw gezet dat alle records sloeg [sic]. Gekookte kip uit blik (heeft zoiets ooit bestaan?), roomkaas, gember, repen Droste chocola, paling in gelei (dus ook uit blik), een blik peren op sap en een kist prikdrank. Later voegt Bob daar nog ananas en likken aardbeienjam aan toe. Alles dooreen roeren, en dan buffelen met een soeplepel, luidt het recept. Smakelijk eten!
Volgende keer een nieuw recept.
Peter de Zwaan (54) is, behalve jeugdboekenschrijver en columnist bij de Twentsche Courant Tubantia, auteur van zeven eigenzinnige thrillers. De laatste is De regels (Het Spectrum). Driemaal werd een boek van hem genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. De Zwaan zette na de dood van auteur Willy van der Heide de jongensboekenserie over Bob Evers, Jan Prins en Arie Roos voort. Eind vorig jaar verscheen deeltje 45: Listige Loeren in Las Vegas (De Eekhoorn). |
Rolf Bos
Frans van Schoonderwalt
vraag: | is er wel eens een verkiezing gehouden, waarbij mensen hun top drie instuurden? En wat was de uitslag? |
antwoord: | in het boek Het Bob Evers-virus van John Beringen staat de uitkomst van een enquête (blz. 113 e.v.) Een van de vragen was: Welk boek of welk avontuur vindt u het beste? Als top drie eindigden: Tumult in een toeristenhotel, de trilogie over de Zuidzee-avonturen en de trilogie over de kunstschatten. |
vraag: | zit er trouwens voor het jaar 2000 nog iets bijzonders in het Roos-vat? |
antwoord: | ja, wij zullen het jaar 2000 niet ongemerkt voorbij laten gaan en we zijn reeds aan het brainstormen. |
vraag: | wordt De Bob Evers serie thematisch gegroepeerd uit het boek Het verschijnsel Bob Evers van John Beringen aangevuld met de laatste uitgekomen deeltjes? |
antwoord: | nee, dat is niet Johns bedoeling, echter de schrijver van de Encyclopaedia Apriana, Roger Schenk, komt misschien wel met een aanvulling op zijn standaardwerk. |
vraag: | is het nu Pyamarel in Panama of Pyama-rel in Panama? |
antwoord: | op ons HC exemplaar staat op de omslag Pyjama-rel in Panama en op de rug van de hardcover Pyjamarel in Panama. Op onze pocket staat Pyjama-rel in Panama. |
vraag: | is er van deel 33 ook nog een uitgave met geelrode rug? Is deel 33 het vervolg op deel 32? |
antwoord: | deel 33 is inderdaad het vervolg op deel 32, ons pocket exemplaar heeft een geelrode rug. |
vraag: | waarom zijn er zoveel verschillende letter-types en -grootten op de ruggen van de oude pockets? |
antwoord: | zoals de voorkanten van de pockets enkele keren zijn gewijzigd, is ook de lay-out van de titels veranderd, waarschijnlijk om een modernere stijl te gebruiken. |
vraag: | hebben jullie wel eens gehoord van de Bob Evers bescheurkalender? |
antwoord: | er zijn ons verschillende bescheurkalenders bekend maar een Bob Evers bescheurkalender is noch uitgever De Eekhoorn, noch ons bekend. Mogelijk is dit een witte uitgave. Heeft een van de lezers van de Nieuwsbrief deze bescheurkalender wel eens gezien? |
aangeboden: | P. de Zwaan: Beer en Marc serie: - Smokkel over de groene grens, - Paniek op de gondelvaart, Kloppartijen bij een openluchtspel. P. de Zwaan: Tijger Tigran serie: deel 1 t/m 8 harde kaft. Bob Evers nr. 10 HC met kleurencopie van de stofomslag, J. Nowee 0172-217688. |
gevraagd: | De smokkelvaart van de Maia en De erfenis van een zonderling, J.E. Nowee 0172-217688. |
gevraagd: | HC met stofomslag Lotgevallen rond een locomotief en Cnall-effecten in Casablanca, Henk Bergman 0251-653974. |
aangeboden: | hardcovers zonder omslag: no 3 derde druk, no 14 eerste dr. (opnieuw ingebonden), no 17 derde dr., no 26 eerste dr. (beschadigde kaft), no 28 tweede dr., no 18 tweede druk. Frank Hölsgens 0475-494028. |
gevraagd: | Smokkelvaart van de Maia van W. v.d. Heide. Frank Hölsgens 0475-494028. |
aangeboden: | Willem W. Waterman: De kruistocht van generaal Taillehaeck, deel 1: proloog (4e druk) en Amerika filmt (3e druk), De Residentiebode; Willy van der Heide: Toen ik een nieuw leven ging beginnen, Bob Evers belegert Fort B (B34, 1e druk), Arie Roos als ruilmatroos (B35, le druk) en Bob Evers omnibus (B34 en B35, 2e druk), Bruna. J. van den Berg, Violettenstraat 31, 1015 NP Amsterdam 020-6265372. |
gevraagd: | De smokkelvaart van de Maia en de omnibus uit 1987 (deel 1-3). M. Venema, Jan Vethkade 52, 3314 EJ Dordrecht, 078-6352486 e-mail naar mark.venema@reebok.com. |
Nieuwsbrief 13 |
Nieuwsbrief 14 als pdf |
Nieuwsbrief 15 |
Register van de Nieuwsbrief |
Startpagina van de Nieuwsbrief |
Startpagina van de Apriana |